Automobilių kroso viražuose garsina Pasvalio vardą

Nuo 2017 metų automobilių kroso varžybose Modestas Banelis jau pelnė per trisdešimt prizų. Asmeninio nuotr.

Kuomet kalbame apie gimtojo krašto vardo garsinimą, pirmiausia omenyje turime žymius mokslo, kultūros veikėjus, krepšininkus, rankininkus, lengvaatlečius ir kitų olimpinių sporto šakų atstovus. Tačiau nepelnytai primirštame automobilių, motociklų kroso ir kito techninio sporto pasaulio entuziastus, kurių pasiekimai ne ką įspūdingesni. Tarp jų yra puikių rezultatų pasiekiančių pasvaliečių. Su vienu iš jų – V. Mikšio įmonėje vadybininku dirbančiu 31 metų pasvaliečiu Modestu Baneliu – kalbėjomės prieš rugpjūčio 13-ąją Plungės trasoje vykusį ketvirtąjį Lietuvos automobilių kroso čempionato etapą.

Lenktyniauja su „Opel Astra“ 

Ustukiuose gimęs ir augęs mūsų pašnekovas autokrosu rimčiau pradėjo domėtis 2016-aisiais, o kitais metais jau startavo pirmosiose varžybose. „Prieš tai, galima sakyti, automobilių krosas buvo tarsi nuošalyje, o ir varžybas stebėdavau tik retkarčiais“, – atviravo Modestas. Lemtingi tapo minėti 2016-ieji, kuomet, nusipirkęs antros klasės populiarųjį „VW Golf“, jį išbandė ant ledo surengtose varžybose. Pirmiausia Pakruojyje, po to – Pajiešmeniuose per žiemos šventę. Pašnekovas prisipažino, kad jį pakerėjo lenktyniavimo efektas, kuomet pačiam reikia vytis priešininkus ir stengtis kuo didesniu atstumu atsiplėšti nuo persekiotojų. Mėgėjiškose varžybose gauti adrenalino pliūpsniai paskatino pasvalietį galvoti apie aukštesnio rango varžybas. 

2017 m. balandžio 24-ąją, per savo gimtadienį, M. Banelis iš automobilių kroso varžybų patirties turinčio biržiečio Gražvydo Venskaus įsigijo 1992 metų laidos „Opel Astra“ (2 l) automobilį. Beje, tais pačiais metais gimęs ir Modestas. Gal dėl to ilgai nenorėjo skirtis su šia mašina, kuri dabar, tarsi paminklas, puošia jo garažo stogą netoli prekybos centro „Norfa“. 

„Nebe pirmos jaunystės“ opelis biržiečio garaže nebenaudojamas stovėjo beveik pusantrų metų. Šiaulių valstybinėje kolegijoje automobilių techninio eksploatavimo specialybę įgijęs M. Banelis pats susiremontavo nusipirktą mašiną. Lenktynėms parengtą „Opel Astrą“ tais pačiais metais išbandė Uoginių trasoje (Kupiškio r.) vykusiose automobilių kroso varžybose bei „bulių krose“. Pastarąsias varžybas organizuoja LESKA – Lietuvos ekstremalaus sporto klubų asociacija. Susumavus visų šešių automobilių kroso etapo rezultatus, paaiškėjo, kad varžybų debiutantas savo pirmąjį sezoną baigė būdamas trečioje vietoje. 

225-uoju numeriu pažymėta Modesto Banelio „Opel Astra“ puošia „Ekroso“ klubo feisbuko paskyrą. Asmeninio nuotr.

Kalbėdamas apie dalyvavimą šalies automobilių kroso čempionatuose, pasvalietis paaiškino, kad jų dalyviai skirstomi į A ir B lygas. Žemiausios – C lygos lenktynininkai varžosi automobilių kroso taurės varžybose. Esminis skirtumas tas, kad A lygos dalyviams leidžiamos įvairios automobilių variklių modifikacijos. Tuo tarpu B lygos lenktynininkų mašinos yra su standartiniais varikliais. Leidžiami tik nedideli pertvarkymai. Be abejo, techniniai pakeitimai nepigiai kainuoja, o apie finansinius reikalus pakalbėsime kitame šios publikacijos skyriuje. Pastaruosius kelerius metus Modestas dalyvavo A lygos automobilių kroso čempionatuose, o šiemet varžosi B lygoje. 

Panevėžio r. registruotam klubui „Ekrosas“ atstovaujantis M. Banelis tvirtino, kad visos varžybos kažkuo įsimintinos ir pamokančios. Vis dėlto iš šešerių metų varžybų istorijos pokalbio metu jis išskyrė kelis įsimintiniausius įvykius. Varžybų gausa buvo paženklinti 2018-ieji – antrasis pasvaliečio, kaip lenktynininko, sezonas. Tais metais vietoj šalies automobilių kroso čempionato organizuotose Lietuvos regionų taurės varžybose M. Banelis užėmė antrąją vietą. Būtų pelnęs čempiono titulą, jei ne kuriozinė situacija. Varžybų organizatoriai buvo atšaukę paskutinį Marijampolės etapą, tačiau vėliau apsigalvojo. Šią žinią Modestas išgirdo poilsiaudamas Turkijoje. Kelionę, kaip dovaną, jam buvo suteikusi darbovietė. Varžybų lyderiui būtų užtekę tik išvažiuoti į trasą, nes ankstesniuose varžybų etapuose surinktas taškų kraitis garantavo pirmąją vietą. Už nedalyvavimą paskutinio etapo varžybose gauta „barankos skylė“ ir, nurijus kartoką piliulę, vėl reikėjo tenkintis vicečempiono titulu. Per apdovanojimų ceremoniją M. Banelis pelnė šmaikščią „Metų atostogų“ nominaciją. Tais pačiais metais lenktynininkas dalyvavo keliuose Aukštaitijos ir Žemaitijos automobilių kroso varžybų etapuose ir bendroje įskaitoje užėmė ketvirtąsias vietas. 

Praėjęs 2022 metų sezonas pasvaliečiui buvo paženklintas daugeliu gedimų, nors A lygos čempionatą „Super 2000“ klasėje pasvalietis pradėjo su nauja „Opel Astra“. Po avarijų ir gedimų, kol galų gale trūko variklio blokas, opelis tapo nebetinkamas rungtyniauti A lygoje. 

Tačiau nuotykių netrūksta ir B lygos čempionate, kur Modestas dalyvauja „2000“ klasės varžybose. Beje, per jas pirmą kartą techninio aptarnavimo ir gerbėjų stovykloje plaikstosi Pasvalio savivaldybės vėliava. 

Dramatiškai, tačiau su laiminga pabaiga pasvaliečiui klostėsi liepos 22–23 d. Uoginių trasoje (Kupiškio r.) vykęs čempionato trečiasis etapas. Pirmąjį kvalifikacinį važiavimą Modestas baigė ketvirtas. „Antroje kvalifikacijoje, po starto tiesiojoje per susidūrimą lūžo šarnyras, nutrūko stabdžių šlangelė ir pavarų dėžės kronšteinas. Pastaroji detalė itin retai lūžta, tad vienas komandos narys skubėjo į Pasvalį jos atvežti“, – pasakojo M. Banelis. Iškilo grėsmė nepatekti į finalą, nes tam reikia įveikti ne mažiau kaip pusė kvalifikacijų. Vieną kvalifikacinį važiavimą sudaro keturi trasos ratai, o visus tris – dvylika. Taigi, būtinai reikėjo važiuoti bent šešis ratus. Su smarkiai apgadinta mašina pasvalietis pasiekė minėtą ribą. Dideliam komandos ir jos gerbėjų džiaugsmui prieš finalą suspėta iš Pasvalio atvežti reikiamų detalių. Tad antrą kartą „Opel Astrą“ teko versti ant šono ir greitai paruošti mašiną finaliniam važiavimui. Iš paskutinės starto eilės kovą dėl apdovanojimų pradėjęs M. Banelis pademonstravo visą savo meistriškumą ir sensacingai finišavo antras. Tačiau lenktynininko ir komandos emocijos liejosi, lyg būtų laimėta pirmoji vieta. 

Rugpjūčio 13-ąją ketvirtojo etapo varžybos vyko Plungės trasoje. Nors „Opel Astros“ variklis ne kartą „ožiavosi“, tačiau varžybas baigė užkopdamas ant antrojo garbės pakylos laiptelio. Po B lygos čempionato keturių etapų pasvalietis bendroje įskaitoje užima lyderio poziciją. Penktasis automobilių kroso etapas rugsėjo pradžioje numatytas Ukmergės „Versmės“ , o paskutinysis, šeštasis, spalio pradžioje – Pavilkijo (Šakių r.) trasose. 

Kaip jau minėjome, pirmoji „Opel Astra“ puošia garažo stogą. Su kita šį sezoną rungtyniauja čempionato B lygoje. Trečios „Opel Astros“ kol kas yra tik kėbulas su lankais. Modestas tvirtino, kad dabar jau nebeapsimoka keisti mašinos modelio – turi sukaupęs daug atsarginių detalių. Jų pas pasvalietį kreipiasi lenktynininkai iš įvairių šalies regionų.

Kiekvienoje trasoje – atskiras iššūkis 

Kalbėdamas apie šalies automobilių kroso trasas, lenktynininkas pažymėjo, kad jos visos skirtingos ir įdomios. Pavyzdžiui, Marijampolės molinga trasa, esant sausam orui, pasižymi labai kietu pagrindu ir posūkiuose lieka juodos ratų žymės. „Palijus trasa tampa labai slidi. Jautiesi lyg važiuotum ant ledo“, – dalinosi įspūdžiais Modestas. Panaši ir Biržų trasa, tik joje molis labiau dulka. Plungės trasa išsiskiria kalvotu reljefu – kalvas keičia staigios nuokalnės ir atvirkščiai. Vilkyčių (Šilutės r.) trasoje, palyginus su kitomis, galima išvystyti didžiausią greitį. Šios trasos tiesiojoje lenktyniniai automobiliai skrieja iki 140 k/h greičiu. Visų automobilių kroso trasos yra maždaug kilometro ilgio. Per varžybas paprastai lenktynininkams tenka įveikti keturis kvalifikacinio ir šešis finalinio važiavimo ratus.

Asmeninio nuotr.

„Prie starto linijos gali išsirikiuoti ne daugiau kaip dešimties automobilių. Jei šis skaičius viršijamas, dalyviai skirstomi į du pogrupius. Jei susirenka per dvidešimt – į tris pogrupius“, – toliau aiškino M. Banelis. 

Varžybų išvakarėse techninės ir administracinės komisijos tikrina dalyvių automobilius, apžiūri, ar lenktynininkų apranga atitinka griežtai nustatytus reikalavimus. 

Brangus sportas 

Stebėdami automobilių kroso trasomis švilpiančias mašinas, šampanu besilaistančius varžybų nugalėtojus ir prizininkus, turbūt retai susimąstome – o kiek gi visa tai kainuoja? Įvairaus rango automobilių kroso varžybose Pasvalio vardą garsinantis M. Banelis patvirtino, kad tikrai „ne centus“. 

Automobilių sportui ypač tinka sparnuotas posakis, kad vienas lauke – ne karys. Pokalbio dalį apie rėmėjus, pagalbininkus, Modestas pradėjo nuo Valakėlių kaimo ūkininko Ryčio Rutkausko. Jis buvo pirmasis rėmėjas. Netrukus pats susidomėjo automobilių sportu. „Per 2018 metų sezono pabaigtuves buvo organizuotas mechanikų važiavimas. Pasiūliau Ryčiui sėsti prie „Opel Astros“ vairo. Netrukus pats nusipirko tokios pat markės mašiną, o 2019 -aisiais jau kartu rungtyniavome toje pačioje klasėje“, – šypsodamasis pasakojo M. Banelis. Dabar buvęs rėmėjas sėkmingai dalyvauja ralio kroso lenktynėse, kurioms ruošiantis reikia kur kas storesnės piniginės. 

Pagrindinių gabaus lenktynininko rėmėjų sąrašas nėra ilgas: V. Mikšio įmonė, kurioje dirba, ir Panevėžyje registruota UAB „Betono takas“. Pastaroji bendrovė remia pasvaliečio atstovaujamą „Ekrosas“ klubą. Taip pat lenktynininkas už paramą dėkingas Pasvalyje veikiančiai UAB „Autorolla“ bei V. Mikšio įmonės partneriui – garsiai montavimo ir tvirtinimo medžiagų kompanijai „Wurth“. 

Kalbėdamas apie pinigus, Modestas minėjo, kad visus reikalavimus atitinkanti lenktynininko apranga kainuoja per 1 000 Eur, vien kombinezonas – apie 400 Eur. Lenktynininko ekipiruotė turi atitikti Tarptautinės automobilių federacijos (FIA) patvirtintus reikalavimus. 

Modesto Banelio komanda po varžybų. Asmeninio nuotr.

B lygoje vieno etapo startinis mokestis yra 100 Eur, A lygoje – 150 Eur. Primename, kad iš viso yra šeši čempionato etapai. 

Norint „Opel Astros“ variklį parengti A lygos varžyboms, reikia apie 6–7 tūkst. Eurų. O kur dar kitos išlaidos? „Keli A lygos čempionato dalyviai parduoda savo automobilius. Jų kaina prasideda nuo 14–15 tūkst. eurų“, – kalbėjo M. Banelis. Tad nuo rėmėjų, kurių sąrašas galėtų būti ilgesnis, priklausys, ar kitąmet lenktynininkui pavyks grįžti į A lygą. 

Mašiną ruošti varžyboms padeda Arūnas Vertelka iš Pervalkų, ustukietis Antanas Liubinas, Pasvalyje ir Ustukiuose gyvenantys giminaičiai Deimantas Kazėnas, Nerijus Banelis. 

„Klube yra apie šešiasdešimt narių. Drąsiai galiu pasakyti, kad Modestas vienas iš nedaugelio, kuris ypač daug dėmesio ir laiko skiria automobilių sportui, jo bendruomenei, organizaciniams reikalams. Pasvalietis yra ambicingas ir jau gali didžiuotis svariais pasiekimais. Džiaugiamės jo meistriškumo augimu“, – taip mūsų pašnekovą charakterizavo telefonu kalbintas „Ekroso“ klubo vadovas Egidijus Česnelis. 

Norintiems išsamiau susipažinti su automobilių krosu, patariame atsiversti „Ekroso“ feisbuko paskyrą, kurioje yra talpinami išsamūs ir intriguojantys žurnalisto Tomo Markelevičiaus reportažai.

Padangos

Komentuok su Facebook

Ar skaitėte?

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.