Viešinimas – tik dėl „paukščiuko“?

Sausio mėnesį „Darbe“ rašėme apie žadamos tiesti greitojo geležinkelio atkarpos „Kaunas– Lietuvos Latvijos“ siena, kuri kirs ir mūsų rajoną, strateginių pasekmių bei poveikio aplinkai vertinimo ataskaitos viešinimo renginį Pasvalyje. Tądien norinčių susitikti su projekto rengėjais ir įmonės „Lietuvos geležinkeliai“ atstovais buvo prisirinkusi pilnutėlė Savivaldybės rūmų didžioji salė. Atėjo ūkininkai, kurių žemes kirs geležinkelis, šalia planuojamos jo vėžės gyvenantys sodiečiai, bendruomenių atstovai, rajono vadovai, Seimo narys Antanas Matulas. Prieš pradėdami ataskaitą, projekto rengėjai akcentavo, jog savo pasiūlymus, pastabas ir pageidavimus suinteresuoti piliečiai gali teikti ne tik per patį ataskaitos svarstymą, bet ir dar dešimtį darbo dienų po paskutinio viešo jos pristatymo – praktiškai iki sausio pabaigos. Ir ūkininkai, ir bendruomenių atstovai savo minčių išsakė, pastabų bei pasiūlymų pateikė tikrai daug. Tačiau ne vieno pasvaliečio, o tarp jų – ir Seimo nario Antano Matulo nuomone, šis „Rail Baltica“ projekto poveikio aplinkai vertinimo ataskaitos pristatymas visuomenei tebuvo tik biurokratinis formalumas. Anot parlamentaro, susidaro įspūdis, jog niekas nė nesivargino įsiklausyti į žmonių pasiūlymus, juos išnagrinėti, įsigilinti į jų svarbą ir naudą visuomenei. Ataskaitos pristatymas surengtas „dėl paukščiuko“, nes reikėjo surašyti jos viešinimo protokolą. Tokį požiūrį liudija ir parlamentaro gauti atsakymai net iš kelių šalies ministerijų, į kurias jis kartu su rajono meru Gintautu Gegužinsku kreipėsi po minėtos ataskaitos „viešinimo akcijos“.

Siūlė kompensuoti nuomojama žeme

Atsižvelgdami į rajono ūkininkų ir kitų ataskaitos aptarime dalyvavusių Pasvalio krašto žmonių pasiūlymus, Seimo narys ir rajono vadovas kreipėsi į šalies Vyriausybę, ragindami inicijuoti Žemės paėmimo visuomenės poreikiams, įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus, įstatymo 13 straipsnio papildymą. Pagal pasvaliečių pateiktą pasiūlymą įstatyme turėtų būti numatyta galimybė už paimamą visuomenės poreikiams žemės ūkio paskirties žemę jos savininkams atlyginti, suteikiant nuosavybėn jų nuomojamą valstybinę žemę.

„Pasvalio rajono žemės – vienos derlingiausių Lietuvoje, todėl tiesiamas greitasis geležinkelis „Rail Baltica“ skaudžiai palies gyventojus, kurių pragyvenimo šaltinis – žemės ūkio veikla. Per pastaruosius kelerius metus ypač pakilo žemės ūkio paskirties žemės kaina rinkoje. Daugelis ūkininkų sustambino savo ūkius, pirkdami žemę dabartinėmis rinkos kainomis. Todėl, už paimamą žemę atlyginant pagal 2011 metų balandžio 12 dieną priimtame Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įstatyme numatytą kompensavimo tvarką ir paimamus sklypus įvertinant pagal žemės verčių žemėlapį, žmonės atgaus tik dalį paimtos žemės vertės. Nekalbant jau apie patirtus nuostolius dėl sėjomaininių laukų konfigūracijos ir dydžių sudarkymo, padidėjusių transporto sąnaudų, važinėjant į atkirstus laukų plotus. Bus tokių laukų likučių, kurie liks apriboti grioviais ir geležinkeliu, todėl prie jų suprojektuoti privažiavimus iš viso taps sudėtinga. Daug Pasvalio rajono ūkininkų dabar nuomoja jau suprojektuotus valstybinės žemės sklypus, kurių pagal įstatymą nusipirkti negali. Todėl siūloma suteikti jiems galimybę, vietoj kompensacijos pinigais už paimamą žemę nuosavybėn gauti jų nuomojamus (suformuotus atlikus kadastrinius matavimus) ir dirbamus valstybinės žemės sklypus“, – rašoma minėtame kreipimesi.

Ministras Pirmininkas šį pasiūlymą peradresavo Žemės ūkio ministerijai ir paprašė jį išnagrinėti.

Visą straipsnį skaitykite 2016-03-15„Darbe“.

Komentuok su Facebook

Ar skaitėte?

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.