Mokytojai laukia ne tik tikrintojų

Svalia 01

Turėdamas viso etato krūvį mokytojas metodininkas uždirba tiek, kad jo atlyginimas greitai nebesieks didėjančios minimalios algos. Jaunų mokytojų į rajoną beveik nebeateina, tad po dešimties metų mokyklas teks uždarinėti ne dėl vaikų, o dėl pedagogų trūkumo. Pernai, pačiame metų gale, dar labiau sumažinus ir taip menkas mokinio krepšelio lėšas, mokyklos vertėsi kaip išmanydamos. Vienoms pavyko šiek tiek sutaupyti sergančių mokytojų sąskaita, kai kur net pasiūlyta eiti nemokamų atostogų. Kitos, kad nereikėtų mažinti atlyginimų ar nuiminėti priedų, mažino išlaidas mokymo reikmenims ir kanceliarinėms prekėms. Bet tada patiems mokytojams jas tekdavo pirkti iš savo atlyginimo, kartais – net tualetinį popierių mokyklai. Iš mokytojų nuolat reikalaujama inovatyvumo, kuo daugiau naudotis interaktyviomis mokymo priemonėmis. Deja, dažnoje mokykloje kompiuteriai pasenę, tad trečdalis pamokos praeina, kol juos „užkuri“. Jei mokykla ir nusiperka naujų, tai nebent už kokį nors konkursą laimėjusio projekto lėšas. Kasmet išleidžiama naujų vadovėlių, atnaujinama programinė įranga, bet mokyklos neturi už ką jų įsigyti. Per pamokas tenka naudoti daug dalijamosios medžiagos, kurią reikia kopijuoti, bet kaip suktis, jei mokytojas visiems metams gauna tik vieną paką popieriaus (500 lapų). Pasiruošti pamokoms skiriama vos keturios valandos per savaitę, nors mokytojas, taisydamas kurio nors dalyko kontrolinius darbus, per vieną vakarą prie jų prasėdi po tris valandas.

Niekas nemoka už olimpiadoms skirtų darbų paruošimą, išvykas į jas. O skaudžiausias mokytojui – abejingas šalies Vyriausybės, Švietimo ir mokslo ministerijos požiūris į mokyklą, mokytojus, mokinius, nors garsiai deklaruojama, jog švietimas – prioritetinė sritis.

Psichologo pagalbos reikia ir mokytojams

Kol kas čia išvardinta tik nedidelė dalis bendrų bėdų ir problemų, kurias Seimo nariui Antanui Matului išsakė mokytojai parlamentaro inicijuotuose susitikimuose. Atvirai kalbėtasi su Pasvalio Lėvens, Svalios, Daujėnų, Saločių Antano Poškos pagrindinių mokyklų, Pasvalio Petro Vileišio, Joniškėlio Gabrielės PetkevičaitėsBitės, Vaškų gimnazijų mokytojais. Kitas mokyklas irgi ruošiamasi aplankyti. Antanas Matulas kiekviename susitikime akcentuodavo norįs išgirsti mokytojų pretenzijas ir jų pasiūlymus šalies valdžiai, Savivaldybei, Švietimo ir sporto skyriui. Vienose mokyklose pedagogai atsiverdavo iš karto ir nė neraginami vardindavo skaudulius, kitose išprovokuoti jų atvirumą sekėsi sunkiau, bet nuoširdus pokalbis vis dėlto prasidėdavo. Kiekviena mokykla turi ir specifinių problemų. Ypač jos skaudžios Vaškų gimnazijoje. Kai po garsiai nuskambėjusio skandalo dėl vaikų prostitucijos buvo uždarytas Švėkšnos (Šilutės r.) specialiojo ugdymo centras, o čia gyvenę vaikai išvežioti po visą šalį, keletas jų apgyvendinti ir Grūžių vaikų globos namuose. Kartu jie tapo Vaškų gimnazijos mokiniais.

– Tuos prievartos aplinkoje augusius vaikus, turinčius sunkių elgesio ar emocijų sutrikimų, reikia ne tik ugdyti, bet ir gydyti jų pažeistą psichiką. O mes, deja, ne gydytojai, – liūdnai konstatavo Vaškų gimnazijos mokytojai. – Juk tokių vaikų elgesys yra neprognozuojamas. Švėkšnoje jų sudirgimas buvo slopinamas vaistais. Kai jie ima elgtis neadekvačiai, nesaugu ir bendraklasiams, ir mokytojui. Kaip mokytojui dirbti ir palaikyti tvarką, jei vidury pamokos į jį patį gali ir kėdę paleisti, ir apspjauti. Pasakai drausminantį žodį – sulauki atvirų grasinimų. Apie tokius išsišokėlius pamažu ima burtis kiti nusikalsti linkę paaugliai. Kai kurie tėvai jau žada savo vaikus išsivežti į kitą mokyklą, nes bijo dėl jų nesaugumo. Psichologinės pagalbos reikia ir patiems mokytojams, nes mūsų niekas neparengė dirbti tokiomis ekstremaliomis sąlygomis, nemokė bendrauti su tokio elgesio vaikais. Uždarius Švėkšnos specialaus ugdymo centrą, buvusius jo auklėtinius stumdo vieni prie kitų, nes, matyt, nėra institucijos, kuri būtų atsakinga už tokių vaikų ugdymą.

Zina MAGELINSKIENĖ

Visą straipsnį skaitykite 2016-01-26 „Darbe“.

Komentuok su Facebook

Ar skaitėte?

21 Comments

  1. Skaitau apie mokyklas ir nesuprantu – mokytojai gauna po paką popieriaus ir kanc.prekių? Įdomu. Mes negauname nė lapelio. Kartais net iš savo kišenės darom kopijas – nesmagu centukus rinkti. UŽ sergančių kolegų pavadavimą moka. Už lankančius kursus – kai kada. Bet metų pabaigoje gavome visi priedus. Taip pat moka už organizuotas ekskursijas, įvairius renginius renginukus. Nežinom ką reikštų nemokamos atostogos. Gal tai dviejų respublikų mokyklos?

  2. Moka: pagal žemiausią koeficientą, 2 val klasių auklėtojoms, gruodžio atlyginimas išmokėtas tik 60%.
    Nemoka: vadavimų, tobulinimosi kursų – net neišleidžia. Renginių apipavidalinimas – savo lėšomis, už juos nemoka, nemoka už ekskursijų, renginių, parodų, stendų apipavidalinimą, kaip ir olimpiadininkų ir laureatų (respublikos ir tarptautinių) paruošimą. Dar papasakokite kas per egzotika ,,priedai“. Net nuotraukas mokyklos stendams (kaip ir klasių) – už auklėtojų lėšas. Medžiagos dauginimas ir popierius – mūsų rūpestis. Etatai mikro, reikalavimai- makro. Per mokinių atostogas dirbame po 6 val. šaltose patalpose.
    Daug linksmiau ir šiltai kavą geria administracija. Mes tuo metu budime.
    Gyvename, dirbame Vilniuje ir džiaugiamės, kad turime darbą, esam beprotiškai lojalūs, niekuo jau nesiskundžiame.

  3. Taip pat gyvenu ir dirbu Vilniuje. Dirbame per mokinių atostogas, nes atostogos – mokiniams. Perkamės popierių ir pieštukus. Jokių stendų koridoriuose nėra – tai tik slogus prisiminimas. Kokias algas gavome iki koeficientų, tokias pat algas gauname ir su jais. Jei klasėje 30 mokinių – auklėtojui moka už klasę 4 pam. Manau, kad daug kas priklauso nuo administracijos – jos ūkiškumo bei sąžiningumo. Pasvalio mokytojams linkiu stiprybės ir …

  4. Jei mokinys užima prizinę vietą – finansiškai skatinamas ir mokytojas. Klasėse esančių stendų ( klasės kampelio) medžiaga finansuojama iš tėvų. Juk praėjo stendų laikai. Ką juose dėti, kad pinigėlius kainuotų? – pamokų laiką, tvarkaraščius ir kas miela širdžiai 🙂

  5. Gyvenu provincijoje, bet jau penkeri metai (kai buvo likviduota mokykla mūsų miestely) mokytojo darbo negaunu, nes tokiais mokytojais (dailės- technologijų) mokyklų taupymo sumetimais gali dirbti bet kuris mokytojas šiek tiek išmanantis meną. O jaunyn neinu 🙁

      1. Įsitikinę esat?!? Istorijos analuose aptikau priešingą pavyzdį: vaikinukas baigė ŽŪM (berods, ekonomiką) ir sėkmingai dėstytojavo (= mokytojavo) vietinėje mūsų miestelio mokykloje, mokindamas vaikus istorijos vingrybių.
        Žinoma, niekada nedera dėti lygybės ženklo tarp diplomo ir išsilavinimo, tačiau, Tamsta „dr“, užsiminėte apie įstatymus. Mūsuose apie juos, kaip apie mirusius: arba gerai, arba nieko! Geriau: nieko…
        Yra prigulmybė partijai, judėjimui (krutėjimui), pagaliau orientacija (visokiausia!) irgi savo vaidmenį Klojimo teatre suvaidina…

  6. Pusę dienos dirba, savaitgaliai laisvi, visą vasarą atostogauja. Planus rašo, sąsiuvinius taiso namuose ir tuo metu gali pasirūpinti šeima… Eikite dirbti į prekybos tinklus, bus geriau, neverksite, kad blogai.

    1. Ne darbas o malonumas praktiskai visai nedirba tie mokytojai.Juokinga ir graudu skaityt tokius komentarus.
      Nieks netrukdo ir kitu profesiju atstovams reikalauti geresniu salygu o ne kaip baudziauninkam nugaras lenkti.

    2. O tai prekybos centruose nebuna laisvadieniu??? Neduoda priklausanciu atostogu? Grizta pardaveja namo ir bendrauja su seima,o sedi uzsidarius prie kompiuterio, palinkus prie sasiuviniu taisymo, pasiruosimo projektams, konkursams, klases valandelems, kad jos nebutu liudnos vaikams, tevu susirinkimams, ir visokiu kitokiu dalyku rasysmams, ieskojimams. Tiek daug laiko darbe neskiria. Cia yra pastovus vakarinejimas/naktinejimas po darbo. Ir tai Jums atrodo,kad buni su seima? Tegul nors vienas seimos narys tokiu momentu pamegina patrukdyti i namus grizusia mokytoja…

      1. Na panašu, kad apie tą patį tik skirtingom kalbom kalbat. Solidarumo ir vienybės visiems mums trūksta. Niekas už laisvai samdomą darbuotoją nieko nedarys ir neatneš ant gražios lėkštutės nieko. Jeigu pažvelgus iš aukščiau sėdinčių pusės, tai daugelyje atvejų, visi mes, darbininkai, pardavėjos, mokytojai ir t.t., esam savotiškas balastas, kuriam ne tik darbo vietą, bet ir užtikrinantį atitinkamą pragyvenimo lygį, atlyginimą reikia mokėti. Na nelabai jie ten orientuojasi tose kainose ir aplamai gyvenimo plonybėse. Nes ne savo uždirbtus gi pinigus visi taško, atsakomybės minimaliai. Vos tik kas tuoj dygsta kaip grybai visokie „kontrolės” komitetai. Tikrintojas ant tikrintojo kvadratu. Naudos 0, o pinigai paimti, nes sunkiai gi uždirbti…

    3. Ten smegenų nereikia… visa esmė ir yra smegenų kiekyje. Niekas nedraudžia bet kuriam iš prekybos tinklo pamokytojaut…

      1. Labai jau kitus nuvertinate…PONAI PEDAGOGAI..Gerai kad tiktai JUS su smegenimis,o kitiems jau ju neduota.Buvau apie JUS geresnes nuomones.

        1. Besąlygiškai pritariu pasvaliečio nuomonei apie mokytojAs! (vyrų mokytojų – nykstantis dydis…). Tik: niekada nebuvau nei „geresnės“, nei „blogesnės“ nuomonės. Mano nuomonė: apie 90% bendrojo lavinimo mokyklų mokytojų – likimo ir Dievo nuskriaustosios, dėl gabumų stokos įstojusios ir baigusios visokius ŠU, LEU ir panašius „U-ŪŪ“… (pardon, tačiau diplomo jos norėjo, o kitur įstot negalėjo!). Apie likusį 10% – kalba kita!
          Mano besmegenio nutirpusia galva – problema ne tose devyniose iš dešimties, o sunkiai sergančioje visoje š v i e t i m o sistemoje (veik dvi dešimtys „universitetų“ trims milijonams, 70% abiturientų – būsimi studentai (ir „studentai“…), visokie krepšeliai – terbelės, „tautinės“ mokyklos etc. etc. O, žinot, ir dabartinės švietimo ministrės antakiai bei nusiteikimas darbui man pragiedrulių vilties kažkodėl nesuteikia… Ligai gydyt terapeutų užkalbėjimai nebepadės – reikalingi chirurgai su aštriu skalpeliu… Tik kur juos rasti?!?
          P. S. Mokytojos savo komentaruose tik „virkauja“ ir baimingai apeina Seimo nario gausius „inicijavimus“ ir „iniciatyvas“, greit ištirpstančias kaip sniegas prie Balsių malūno… (korespondentės ir visuomeninės Seimo nario padėjėjos straipsniuose „iniciatyvos“ visada primygtinai akcentuojamos !).
          Nieko, bus dar tų „iniciatyvų“: metai – ne tik Beždžionės, bet ir rinkimų…

  7. Leidzia i seminarus, daugiausiai apmoka. Atlyginimas vos didesnis uz minimalu, o jei jis kils, tai greitai ir issilygins, o gal ir aplenks. Popieriu gauna tik istaiga bendram naudojimui, o sau nusiperki pats. Kitokiu kanceliariniu prekiu niekada niekas nepirkdavo. Priedus gale metu jei kada gauna, tai gauna tikrai ne visi, deja, nesuprantu kodel…
    Be to Lietuvos darzeliuose padetis dar liudnesne… 🙁

  8. ” Atlyginimas vos didesnis uz minimalu,” Vajeee, tai vadinasi „ne už minimumą dirbat”. Tai čia klausykit visai šaunu. Tikrai ne kiekvienas darbuotojas mūsų „Marijos ašarų pakalnėj”, tiek gauna, o jei ir gauna tai ir „aria” atitinkamai… patikėkit. Ir diplomais čia nieko neprimojuosi. Taip jau yra. O jei norit geriau tai belieka vakarų kryptis, arba atsiverskit žurnalą „Žmonės”…

    1. Pajutau „interesą“: ir pseudonimui, ir išklotoms mintims. Ar ne nuo RAkiškio būsit? (atleiskit, smalsauju).

  9. Na panašu kad visa Lietuva iš ten kilus, jei juoko forma. Bet rokiškis nebūtinai lygus Rokiškiui. Kažkur dalis šaknų yr nuo to krašto. Kiek tiksliai pasakyt negaliu, reiktų kada genealogiją pastudijuot, giliau, skant paknaisiot. Bet nėr kada, vis apie tą Lietuvėlę galvojasi, apie BVP, PVM ir kitus šaunius šios dienos dalykus. Beje, kaip ten Obeliai besilaiko? Spiritą, aliejų tebespaudžia?

    1. Malonu, kad išgirdot. Tačiau klausiant kirbėjo kitos mintys.
      Aš – irgi ne trumpiškiškis (gražiai, ania?..), ale su keliais jų dažnai bendrauju. Vienas, tarkim, tik Obelių „Rapsų“ aliejų naudoja, kitas – absoliutus abstinentas, todėl Obelių bravoras jam – buvęs nebuvęs. Beje, Obeliuose varomas tik etilo spirito distiliatas, o tokį pusproduktį r e k t i f i k u o j a kiti spiritinių gėrimų (ir birzgalų) gamintojai.
      Suvis nukrypom – juk tema apie švietimą. Ir kol kažkas čia rypauja apie gautą negautą paką popieriaus, mokyklose metai iš metų nyksta mokiniai (per paskutinius 5 metus jų Lietuvoje sumažėjo apie 20%… Dar 5 – 10 metelių, nereiks nei to popieriaus, nei mokytojų! Galės 141 seimūnas ekskursuoti po Lietuvą ir interviuoti mokytojų likučius. Nes, prognozuojama, šitiems tautos tarnams – tranams kanceliarinės išlaidos ir „išsimokėtinai“ perkamų automobilių kuras bus dosniai apmokamas.
      Galiu įvardint mokyklą Pasvalio rajone, kurioje mokiausi ir kurią tada lankė 1100 mokinių! Šiandie jų – tik 400…
      Štai apie ką, ponai Seimo nariai ir garbiosios mokytojos reikia kalbėti ir ne tik kalbėti, o Gedimino vilku staugti!!
      Sauliui sėkmės apie Lietuvėlę galvojant, BVP, PVM vingrybes nagrinėjant, o ir BMW nepamirštant…

  10. Kas čia kalba, jog mokytojai gerai uždirba? Taigi , dirbau trijose mokyklose, kas liko iš šių darboviečių po 3 metų. Kadangi valstybė priėmė įstatymą atleisti jei nesi to dalyko mokytojas, jei nedėstei mokomojo dalyko 15 metų. Aš mokiau etikos 14 metų, taigi mane viena mokykla metė lauk, po metų. Liko 2. Dėl mokinių mažėjimo, kitoje mokykloje susijungė klasės ir liko 2 pamokos. Taigi mano atlyginimas 50 e šioje mokykloje, dar reikia važinėti į darbą, tai transporto išlaidos – dar 10e. Trečioje mokykloje yra 14 pamokų, transporto išlaidos iš savo kišenės -70 e, atlyginimas nesiekia 400e.

Komentuoti: sėlis Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.