Iššūkis pedagogams – naujoji (Z) mokinių karta

z karta2

Naujoji (Z) mokinių karta

Šiandienos pedagogui šiuolaikinė mokinių karta tampa dideliu iššūkiu. Šios kartos atstovais laikomi vaikai, kurie gimę 1995–2012 m. Naujosios (Z) mokinių kartos gyvenimą formuoja šiuolaikinės technologijos bei internetas. Šie mokiniai skiriasi ne tik savo mokymosi ir raidos ypatumais, bet ir komunikacija. Z kartos informacijos paieškos, idėjos, erdvė (vaizdai ir garsai), bendravimas iš esmės skiriasi nuo ankstesnių kartų. Natūralu, jog gyvenimo persikėlimas į virtualią erdvę keičia bendravimą ne tik šeimos rate, bet ir su aplinkiniais.

Ši karta skiriasi nuo visų kitų kartų, nes jie turi galimybę mokytis bet kur ir bet kada. Jiems mažiau patrauklus pamokų-paskaitų formatas klasėje, jie nori mokytis naudojant naujausias technologijas bet kurioje erdvėje.

Naujajai (Z) kartai būdingos savybės

Jie yra judrūs, gebantys atlikti daug veiklų vienu metu, pasitikintys savimi, mėgstantys naujoves, smalsūs, greiti, bendraujantys, drąsūs (nebijantys rizikuoti, suklysti ir pan.), atviri naujoms idėjoms ir naujai patirčiai. Deja, bet šiuolaikiniams mokiniams dažnai stinga dėmesingumo, tikslumo, atkaklumo, taisyklių ir normų laikymosi, gebėjimo bendradarbiauti tarpusavyje ar planuotis savo veiklą, kūrybingumo, noro dirbti savarankiškai, dažnai trūksta jiems ir vidinės mokymosi motyvacijos.

Naujajai kartai reikia iššūkių, pastovaus ir greito grįžtamojo ryšio bei apdovanojimų. Taigi, keičiantis mokinių kartoms, kinta ir mokinių mokymosi ypatumai, o taip pat ir šiuolaikinių mokinių motyvavimas mokytis.

Kas yra pasiekimų motyvacija ir kokie jos tipai?

Motyvuotas – tai kažko siekiantis, darantis, aktyvus, energingas, atliekantis prisiimtus darbus. Vienus motyvuoja veikti vienos paskatos, kitus – kitos. Vienas mokinys gali atlikti užduotį todėl, kad jam tai įdomu, kitas, kad gautų tėvų ar mokytojo paskatinimą, dar vienas, kad žinių galbūt prireiks ateityje, o ketvirtas, žinodamas, kad geras pažymys yra jo gebėjimų įrodymas.

Vidinė pasiekimų motyvacija paprastai pasireiškia individo savarankiškumu, noru bei gebėjimu taikyti įvairias mokymosi strategijas, vidinei motyvacijai atsirasti ir jai palaikyti svarbus domėjimasis mokymosi medžiaga.

Išoriškai labiau motyvuoti mokiniai linkę orientuotis į mokymosi rezultatą, o ne į patį procesą. Šiems mokiniams itin svarbus aplinkinių pritarimas bei išoriniai įvertinimo ženklai. Vidinė motyvacija sąlygoja aukštus pasiekimus, o vidinis susidomėjimas laikomas santykinai stabiliu ir ilgai trunkančiu, tad dauguma mokytojų mano, jog „vertingesnė“ yra visgi vidinė motyvacija. Tačiau svarbu skatinti ir išorinę motyvaciją, nes ji taip pat gali padėti siekti didesnių tikslų. Juolab kad skaitmeninės kartos vaikų realybė kita – jie ir atradėjai, ir vartotojai, todėl jų motyvavimui svarbios ir vidinės, ir išorinės paskatos.

Kas padeda stiprinti mokymosi motyvaciją?

Aukščiausius įvertinimus gauna tie motyvuoti mokiniai, kuriems reikšmingos ne tik įgytos žinios, bet ir mokymosi procesas, taip pat draugų požiūris į juos, tėvų, mokytojų įvertinimas.

Pagrindiniai veiksniai, stiprinantys mokymosi motyvaciją yra tokie: mokymosi turinys, mokymosi strategijos, klasės atmosfera, mokinio savybės, mokinio šeima.

Mokymosi turinys. Ne visos pamokos ir ne visos temos vienodai įdomios mokiniams, tačiau motyvacija didėja, jei galima sužadinti jo smalsumą, sukelti domėjimąsi. Dar geriau, jei mokiniui pasakoma, kur ir kaip galima taikyti žinias. Priešingu atveju daugelis mokinių nematys mokymosi vertės. Itin svarbus ir mokinio tikėjimas savo sėkme – ar jis gali visa tai atlikti. Jei mokinys galvos, kad medžiaga yra labai vertinga, bet nepasitikės, kad užduočiai atlikti turi pakankamai gebėjimų, vargu, ar bandys ją įsisavinti. Ir atvirkščiai, jei mokinys tikės savo sėkme, tačiau nematys atliekamo darbo vertės, jis jausis atliekantis beprasmišką ir nenaudingą darbą.

Simona STAPULIONIENĖ

Visą straipsnį skaitykite 2015-09-22 „Darbe“.

Komentuok su Facebook

Ar skaitėte?

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *